Har laget naturvin ved foten av en vulkan i to tiår
En naturvin-legende som elsker klassisk vin og som synes det er kjedelig å drikke sin egen. Vi tok en prat med Frank Cornelissen for å høre hva han egentlig synes om Norge (og vin da).
Frank Cornelissen er en belgisk vinmaker bosatt ved foten til vulkanen Etna på Sicilia. Et sted han valgte for sitt jordsmonn og som han endte opp med å elske på grunn av fjellene. – Jeg er veldig glad i å gå i fjellet og stå på ski så jeg sjekket naturligvis et topografisk kart med en gang jeg flyttet hit, forteller Frank.
Har gjennomgått en renessanse
I dag har Sicilia blitt kjent for sine gode viner, deriblant Frank sine. Sånn har det ikke alltid vært. – Da jeg startet å lage vin der for 23 år siden var det nesten ingen kjente viner fra Sicilia. Det var fem vingårder som lagde vin i området. De fleste vinene derfra ble bare solgt i bulk, gjerne blendet inn i andre viner, forteller Frank.
Cornelissen tok et aktivt valg da han bestemte seg for å flytte til den italienske øya. – Når du ser på alle de beste vinene i verden så ligger alle vinhusene i spesifikke klimaer. Klimaet her påvirker vinene på en helt unik måte, noe som gjør at det ikke er vinmakingen som gjør vinene så gode, det er vinmarken og jordsmonnet.
– På Etna, som er et vulkanlandskap, får du et så utrolig komplekst geologisk landskap på grunn av forskjellige lavastrømmer opp gjennom tidene. I tillegg er det et sandholdig jordsmonn og veldig gode forhold for fotosyntese. Etna er den perfekte lokasjonen for meg, konkluderer Frank.
To tiår etter at han flyttet til Sicilia har vinene fra området gått gjennom en renessanse. Både Frank og vinene hans er nå ettertraktet over hele verden. På et tidspunkt ble hans vin, Susucaru, faktisk så populær at Frank måtte stoppe deler av produksjonen for å dempe hypen. – Da Susucaru fikk god eksponering i en video med Action Bronson tok det helt av, ler Frank.
Fikk nok da alle vinene begynte å smake likt
Frank begynte å smake vin sammen med sin far i 14 års alderen og startet allerede da å kjøpe sine første flasker. – Det var ikke akkurat dårlig vin jeg kjøpte, det var toppcuvéer fra Bordeaux! Det ble konsumert mye kultur og historie flytende på den tiden.
Han forteller at han og faren pleide å blindsmake mange viner og de ble etterhvert ganske flinke på å gjenkjenne druer og områder. Men, på et tidspunkt begynte ting å endre seg. – Vi trodde vi hadde mistet evnen til å smake forskjell på viner, sier Frank.
Det viste seg at det ikke var Frank og faren det var noe feil med, men vinene. – Vinene hadde begynt å bli for like. Designet for å være myke og runde i kantene, den samme stilen på alt, mimrer Frank.
De innså at konseptet terroir-viner, viner som hadde tydelige karakteristikker fra hvor druene vokste, var på vei til å bli et avsluttet kapittel. – Da jeg smakte en Syrah fra Australia som var en eikesuppe – umulig å skille fra en marmelade, fikk jeg nok, sier en oppgitt Cornelissen.
Satte kurs for å lage naturlig vin
– Mange tror at jeg er en opprørsk vinmaker, noe som til dels kan ha et snev av sannhet i seg, men jeg har egentlig en ganske klassisk bakgrunn. Jeg vokste opp med å drikke mange av de beste vinene i verden. Grunnen til at jeg valgte en litt annen tilnærming til vinmakingen enn de vinene jeg drakk i oppveksten er fordi jeg ikke likte hvilken retning vinmaking tok, sier Frank.
Han sier at han på et tidspunkt opplevde at vinmaking var blitt noe veldig teknisk, hvor jobben i kjelleren hadde tatt helt over i forhold til hvor mye tid man brukte i vinmarken. – Derfor satte jeg kurs mot å lage helt naturlig vin. Vin hvor ingenting er tatt ut og ingenting tilsatt, forklarer Frank.
Han forteller at han ikke har noe imot begrepet naturvin. – Jeg må jo si at hele greia tok veldig av da det ble en hipstergreie for noen år siden. Tidligere var vin noe veldig klassisk, med alt som følger med. Det skal være riktig type glass, riktig temperatur, lagring, kork og alt annet som følger med. Jeg skjønner jo at noen som ikke kommer fra den klassiske skolen og den kulturen der kan tenke at det bare er piss, og at det kan virke påtatt.
Brukte ti år på å godta øko-merke på vinflaskene sine
Frank forteller at han hadde ukuelig tro på å drive økologisk da han begynte å lage vin. Men, å skulle ha en øko-logo på flaskene sine brukte han lang tid på å innfinne seg med. – Jeg følte at det merket var med på å sette meg i en slags bås det også. Til slutt skjønte jeg jo at jeg ikke kunne gå rundt og sertifisere mine egne viner og lage en egen logo, det hadde jo ikke hengt på greip, så jeg skjønte at jeg måtte la en annen instans gjøre den jobben for meg, en ekstern kvalitetskonroll. Så da endte jeg opp med å bli jeg satt i en slags bås allikevel, ler Frank.
Foretrekker å drikke andre viner enn sine egne
– Jeg drikker sjelden min egen vin, det blir kjedelig, forteller Frank. Samtidig som han understreker at han smaker på vinene sin hele tiden. Men når han skal åpne en flaske hjemme velger han helst noe fra en annen vinmaker. Vi spør om han har en favoritt.
– Nei, jeg er åpen for det meste. Fra klassisk Bordeaux til en Schiava som jeg drakk i går, den var veldig god! For meg er vin som musikk, det er noe veldig eklektisk. Det viktigste for meg er at vinen er balansert, har en personlighet og gir en smakebit av hvor den kommer fra.
Vi kommer inn på temaet som opptar mange i dag, også vinmakere. Oppvarmingen av kloden er med på å endre hele planeten og vi hører ofte om vinmakere som sliter med alt fra frost og flom til ekstrem tørke. Vi har vel alle sett de vakre men triste bildene fra Frankrike hvor vinmakere setter opp fakler mellom vinrankene for å unngå sen vårfrost som potensielt kan ødelegge en hel avling. Senest i D2 2. mai 2023 uttalte Champagne-produsent Jean-François Clouet at han tror standard brut Champagne vil forsvinne om ti år på grunn av klimaendringer.
– Da jeg først begynte å lage vin ble jeg overlykkelig hvis en årgang fikk høy alkoholprosent, som for eksempel i 2004 – jeg var så glad for at jeg klarte å oppnå 14%! Jeg lå på 13,5-14%, forteller Frank som sier at hans viner i dag tradisjonelt ligger på 14,5,% til 15,5%. – Jeg sier ikke at vinene ikke er gode, men de blir annerledes.
– Jeg merker selvfølgelig en endring. Jeg tror også vi er mer sensitive for endringer i dag, vi merker det lettere fordi vi har så mange verktøy i dag, hvor hver minste endring måles. Noen vinområder opplever positive endringer, andre er ikke fullt så heldige.
– Norge er et av de mest ledende og futuristiske modellene for et samfunn i dag
Når vi snakker med en naturvin-legende som Cornelissen kommer vi ikke unna spørsmålene ungdomsblader stiller boyband som besøker Norge. Hva synes Frank egentlig om Norge?
– Vet du hva, jeg har vært en del i Norge fordi jeg har en forkjærlighet for Telemarkski! Jeg har en kompis her som jeg bruker å stå på ski sammen med, så for meg er Norge ensbetydende med snø og fjell.
– Samtidig ser jeg et land som for ikke så lenge siden var veldig ruralt, men som nå er et av de mest moderne samfunnene jeg vet om, sier Frank. Han forteller oss om hans overraskelse over antallet Teslaer i gatene og det faktum at han bruker mobilen sin som romnøkkel på hotellet.
– Jeg må si at jeg ser på Norge som et av de mest ledende og futuristiske modellene for et samfunn i dag, det er veldig interessant! Samtidig ser jeg jo at dere beholder noe av det rustikke og rurale i samfunnet, sier Frank med en hentydning til barkrakkene på Becco (som er laget av Are Mokkelbost, red. adm.). – Disse er skåret ut av tre, håndlagde, smooth. Det er fint!